Nature running is natural running 2.0 !

Gefascineerd zit ik te kijken naar filmpjes op youtube over natural running. Prachtige atleten allemaal die met kennis van zaken soepel en gracieus landen onder hun lichaam, hun enkels als veren gebruiken om weg te springen, zweven door de lucht en het sprongbeen plooien onder het zitvlak, … En dan realiseer ik me plots dat ik dat allemaal niet zo direct kan. Ik loop meer dan 30 jaar naast een drukke job, een gezin, … en heb dat lopen ingepast in een dagelijks ritme als moment van ontspanning. Uiteraard streef ik ernaar om blessurevrij te bewegen en dat zo lang mogelijk te doen. Heb ik daarom dat natuurlijk lopen echt nodig? Is dat het ideaal en als het niet lukt, dan ben ik mislukt? Dat denk ik niet. Natural running is een ideaal maar er zijn nog andere idealen. Leuk lopen moet soepel aanvoelen en in respect voor je eigen lijf gebeuren. En beantwoordt dat nu aan een filmpje op youtube of niet, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Daarom spreek is als coach van nature running, lopen volgens je eigen natuur, eigen mogelijkheden en eigen doelen. Het natural running verhaal is niet meer dan een leidraad met tips om soepeler en gracieuzer te bewegen. En vooral om blessurepreventief te lopen. Echter ik heb persoonlijk ervaren dat omschakelen niet zo simpel is en een plan van aanpak vraagt waarbij je optimaliseert in de richting van zonder je succes van je loopstijl te laten afhangen. Lopen vraagt van een coach observatie en interpretatie om het evenwicht in een loopstijl van een atleet te herkennen. Je kan uitdagen door oefeningen en tips echter er zal altijd bij iedere atleet een optimale loopstijl ontstaan die een eigen identiteit heeft. Er zijn manieren van bewegen die wij waarnemen en die zeer efficiënt blijken te zijn, maar waarvoor we geen verklaring hebben. Iedereen optimaliseert zelf vanuit een basis en komt tot het ‘perfecte’ dat bij zijn of haar complex lichaam het best past. Daar richt nature running zich op. Die zoektocht naar de optimale looptechniek met dank aan natural running als gids.

cropped-kleine-foto-en-achtergrond-sportreflex.jpeg

Nature Run on 20/08

Het doel van deze training is het traag spiermetabolisme optimaal stimuleren en aandacht geven aan de optimale loophouding door het aanleren van een aantal spierversterkende oefeningen die dit als doel hebben.

Binnen het pakket van oefeningen geven we tijdens de training aandacht aan squads, planken, armen en sprongkracht.

 

Nature Running

Gezond, efficiënt en blessurepreventief lopen draait volledig rond jouw persoonlijke loopstijl. Je natuurlijke manier van bewegen ontdek je gaandeweg door aandacht te geven aan vier dingen: houding, voeten, ritme en zwaartepunt. Zodra je die alle vier kent en weet waarop je moet letten, vergeet je best zo snel mogelijk de uitleg en ontspan je. Door teveel te focussen op één van die vier elementen of alle vier tegelijk ga je automatisch verkrampt en verhard lopen.

  1. Houding
    De ideale loophouding is mooi rechtop met de rug recht, de voeten vooruit, de armen in een hoek van 90° naast het lichaam en lichtjes ( met rechte rug) voorover hangend. Dit laatste is nieuw voor de meesten en komt erop neer dat je als plank vooruit gaat hangen totdat je voelt dat je een stapje vooruit zou moeten zetten om niet te vallen.
  2. Voeten
    De basis van een loopbeweging begint bij de manier waarop je voeten doorbloeden en beweeglijk zijn. Dit vraagt training en manipulatie, bij iedereen. Om je te helpen zelf een behoorlijk deel te doen Stimuleer zelf je voeten!! Deze zomermaanden publiceer is in de gesloten groep op Facebook (op geregelde tijdstippen oefeningen om je voeten,  enkels en onderbenen maximaal te stimuleren.
  3. Ritme
    Het tillen van de benen verloopt het best volgens een zo hoog mogelijk ritme dat je comfortabel kan volhouden. Hierbij speelt ook de armbeweging een rol en omgekeerd is het zelfs mogelijk dat het verhogen of verlagen van je armritme, een positief of negatief effect heeft op je beenritme. Dit uitleggen zal zeer wetenschappelijk klinken, echter in de praktijk proberen overtuigt veel beter. Probeer eens je armbeweging tijdens het lopen te verhogen en te laten stilvallen. Je zal spontaan merken dat één van de twee je veel meer moeite kost.
  4. Zwaartepunt
    Door je zwaartepunt naar voor te brengen tijdens het lopen, trekt het lichaam ahw. aan jou en loop je sneller met minder moeite.

Eerste Natural Running Day

Van harte welkom op de eerste natural running day!

Onder de noemer gezond, efficiënt en blessurepreventief lopen ( bewegen) bied ik jullie zaterdag 25 juni 2016 een zeer gevarieerd programma rond nature running aan.

Benodigdheden:

Sportkleding (inclusief loopschoenen), yogamat (of grote strandhanddoek). Drank is voorzien.

Locatie:

Alles gaat door op het oud militair domein ‘ Het Groen Kwartier’ in Antwerpen ( Berchem). Het adres van de praktijk is Jules Bordetstraat 25 bus 003. Op het plannetje het appartementsblok rechts onderaan.

 

overzicht site

 

Programma:

09.00

We starten met een initiatie tot de natural running loopstijl ( www.naturerunning.be, under construction) waarmee aandacht gegeven wordt aan de basisbeweging van onze voeten tijdens het lopen, het verplaatsen van ons zwaartepunt en de noodzaak van een goeie cadans.

10.15

Een introductie rond ‘hoe kies ik de juiste loopschoen?‘ .

Deze topic heb ik aan het programma toegevoegd omdat Dirk Baelus helaas ziek is en daardoor niet aanwezig kan zijn om te praten over voeding in de sport. Op een latere datum zal dit echter wel doorgaan en wie voor het volledige programma inschreef zal die dag opnieuw uitgenodigd worden.

10.45

Yoga for Runners gericht op blessurepreventie door Luc Acke.

11.30

De zin en onzin van lactaatmeting en trainingsbegeleiding door Bart Raes (uitgebreide uiteenzetting).

12.30

Vragenronde & Wrap-up.

 

Praktisch:

De weersvoorspellingen zijn gunstig maar neem voor de zekerheid altijd een loopjasje mee :).

Footrooms Academy probeert ons zittend leven om te vormen in een bewegend leven. Er zullen geen stoelen voorzien worden.

Parkeren kan in de buurt van het kwartier.

Voor eventuele vragen belt u best even naar 0491593308.

 

 

Run Fast Run Nature

Nature Running is een concept van Footrooms Academy en heeft als doel om elke atleet ( gevorderd of beginner) volgens zijn of haar natuurlijke loopstijl optimaal te leren bewegen om efficiënt, gezond en blessurepreventief te hardlopen.

images

Inlichtingen: footrooms@maisonjohn.com